Hardlopers zijn doodlopers

31/08/2020by Ida0
hardlopers-zijn-doodlopers.jpg

Voorzichtig in alle vroegte begin ik wat te joggen, langzaam, niet te hard van stapel. Ademhaling onder controle. Goed rekken en strekken… Gedachtes op uit proberen te zetten, blik op oneindig en gaan!

Na een paar kilometer voel ik hem toch weer, die kuit. Het blijft een zwakke plek en na 3 kilometer rustig aan joggen ga ik toch maar weer wandelend naar huis. Inmiddels weet ik me echt in te houden en luister ik goed naar mijn lichaam.

Ik had een paar jaar het streven om de halve marathon te gaan hardlopen. Had ik meteen een flinke stok achter de deur, want met hardlopen moet ik wel goed voor mezelf zorgen anders dan lukt het namelijk niet.

Ik wil alles het liefst gister dan vandaag. Dus als ik dat besluit wil ik dat ook meteen al kunnen. Ik kan altijd wel even kijken hoe ver ik kan gaan toch? Wat als ik nou iedere dag ga trainen? Dan word ik vanzelf steeds beter. Misschien lukt het dan wat eerder…

Ik kon 16 km achter elkaar, jeetje… de hele rondweg om Sneek kon ik hardlopen. Wat was dat enorm knap, vond ik zelf. Dan zou die 21 vast wel snel komen. Ik verlegde mijn grens… iets.. te.. snel..

BAM! Blessure in mijn knie. Weg was de marathon, weg was het hardlopen… en dit gebeurde niet één keer, maar meerdere keren… de laatste keer was mijn achillespees.

Ben ik lekker op dreef.. komt er weer een blessure! Enorm gefrustreerd werd ik ervan, want daardoor kon ik weer bij nul beginnen.

Totdat ik een aantal weken me besefte dat het helemaal niet snel hoeft! Ik hoef ook niet te presteren, ik hoef geen wedstrijd te winnen… ik wil gewoon lekker kunnen lopen.

Weet je… dat is met afvallen exact zo! Natuurlijk wil je liever gister dan vandaag je kilo’s kwijt. Wanneer het besluit is genomen wil je als een speer gaan. Je gooit rigoureus je voedingspatroon om. Het liefst schrap je alle koolhydraten, wil je onder de 1500 kcal per dag uitkomen en het beste is dan ook nog om intermittend fasting toe te passen, voor extra resultaat.

Je zet hoog in, je wilt resultaat en wel meteen nu!

Na een paar dagen komt er toch een kink in de kabel, shit die 16 uur vasten is niet gelukt. De volgende dag lacht dat gebakje van je collega je wel heel erg lief toe. Twee klappen… en koolhydraten en een enorme calorie bom.

Je herpakt je totdat het in het weekend met een wijntje opnieuw misgaat.

Hardlopers zijn doodlopers….

Het is te hoog gegrepen precies zoals mijn hardloopritueel. Iedere keer kom je jezelf tegen. Blessure na blessure, mislukking na mislukking. Heel frustrerend, want je zet hoog in, je laat heel veel liggen en toch heb je geen resultaat en kan je iedere keer weer bij nul beginnen.

Wat als je nu het niet als een wedstrijd ziet? Maar als een fijn hardlooprondje? Dat het eten wat je neemt prettig is? Dat jij je er goed bij voelt? Zodat je blessure vrij gewoon door kan gaan?

Het hoeft namelijk niet hard te gaan. Je hoeft niet te presteren. Je prestatie is als je aan het eind wanneer je je streefgewicht hebt behaald het ook kan blijven doen!

Wat heb ik er aan als ik volgende week de halve marathon loop, maar daarna zoveel pijn heb dat ik daarna niet meer kan hard kan lopen? Dat is precies hetzelfde! Ik moet zorgen dat het rustig gaat, dat mijn lichaam er aan kan wennen zodat ik het kan blijven doen!

Dat mag jij ook gaan doen. Met een fijn voedingspatroon wat haalbaar is. Zodat het gemakkelijk gaat, het bij jou leven past en dat je je kiplekker voelt!

Wil jij afvallen? Zelf de regie krijgen, zorgen dat je er altijd voor blijft gaan? Ontvang gratis 4 punten om zelf de regie te krijgen en de Baas word over je gewicht!

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *